Tl;dr
- Strany se na twitteru nedělí podle politických teorií (pravice/levice, konzervativní/liberální), ale spíše na protest/establishment (lze interpretovat i jako malé/velké s několika výjimkami).
- Politická scéna na twitteru se dá rozdělit na
- Česká politika – pravice
- Europolitika
- Česká politika – levice + střed
- ? (Vláda, celebrity, populisté)
- Sekty (Svobodní, Zelení…)
- Nejvýraznější osobností je Andrej Babiš, který je ale brán víc jako celebrita než jako politik
Sociální sítě dávají jasnou odpověď, která nemusí být přesná
Při hledání odpovědí na politické otázky s využitím sociálních sítí nesmíme zapomenout na specifika podobných analýz. Prvním je fakt, že závěry nelze zobecnit na celou populaci, protože se nejedná o reprezentativní vzorek obyvatelstva. Na českém twitteru se nachází především nejmladší generace (70% uživatelů je mladších 30 let), městská, vzdělanější a mužská část populace (v Česku 70 % mužů a 30 % žen). Celkový počet českých uživatelů twitteru se pohybuje mezi 300 a 500 tisíci uživateli, konkrétní odhady se rozcházejí.
Celebrity politického twitteru
Největší celebritou českého politického twitteru je s obrovskou převahou Andrej Babiš. Počet jeho followerů překonal letos na jaře 200 000. Babišovi a jeho PR týmu se navíc daří toto číslo konstantně navyšovat, od prosince 2015 získal více než 30 000 nových followerů. Odstup dalších politiků je značný. Oficiální účet Karla Schwarzenberga má lehce přes 30 000 followerů, které získal především během prezidentských voleb a od té doby se tento počet nemění. V první desítce co do počtu followerů najdeme třeba ještě Miroslava Kalouska, Bohuslava Sobotku, Pavla Bělobrádka, Petra Fialu či Jiřího Ovčáčka, který na twitteru podle vlastních slov oficiálně reprezentuje hrad. Nikdo z nich však nemá ani desetinu followerů Andreje Babiše.
Vliv twitterových účtů na společenské dění
Reálný vliv twitterového účtu na společenské dění se však nedá měřit jen počtem followerů. V úvahu musíme vzít i cílovou skupinu, kterou politik na twitteru oslovuje. Zde je například mezi účty Andreje Babiše a Jiřího Ovčáčka markantní rozdíl. Zatímco Andrej Babiš cílí na „běžného uživatele“ podobně jako na facebooku, Ovčáček používá twitter více jako nástroj komunikace s médii, což zvyšuje citovanost i reálný dosah jeho účtu. Zatímco 89 % followerů Andreje Babiše nesleduje žádného jiného českého politika, u Jiřího Ovčáčka je to pouze 27 %.
Politická mapa
Cílem mé analýzy bylo vytvořit politickou mapu, která by znázorňovala, jak k sobě mají jednotliví politici blázko. Jedním ze základních ukazatelů blízkosti na sociálních sítích je podíl společných přátel (na facebooku) nebo followerů (na twitteru). Abych získal lépe vypovídající výsledky, vyřadil jsem z analýzy followery, u kterých se dá předpokládat profesní zájem o problematiku (novináři, pracovníci v PR a marketingu, političtí analytici apod.) a jejichž following nemůže být žádným způsobem vyjádřením politických sympatií nebo osobního zájmu. V případě českého twitteru se jedná o skupinu asi 3000 followerů, kteří sledují více než pět politických účtů napříč celým spektrem.
Blízkost politických stran
Strany v tabulce jsem seřadil podle obecného chápání levice – pravice. Pokud by na Twitteru platilo, že se uživatelé dělí na tyto dva tábory, pak by tmavá část měla být podél diagonály (případně tmavá oblast vlevo nahoře a vpravo dole). To evidentně neplatí.
Nejlepší řazení, které vytvořilo tmavý shluk vpravo dole, je vidět na dalším obrázku. Nejpravděpodobnější interpretace výsledku je taková, že strany establishmentu (ČSSD, ODS, TOP09, KDUČSL) navzájem sdílejí svůj potenciální elektorát, zatímco strany, které se prezentují jako protestní (Svobodní, Zelení, Piráti, KSČM), mají úzce vyhraněnou skupinu fanoušků, kterou s ostatními stranami nesdílejí.
Úzké zaměření fanoušků protestních stran je vidět na tomto grafu. 70% followerů Svobodných, Pirátů a komunistů nesleduje žádnou jinou stranu, zatímco více než polovina fanoušků ČSSD, ODS a KDUČSL sleduje i jiné strany.
Výsledky, viditelné v matici blízkostí, jsou potvrzeny i hierarchickým shlukováním. Všimněme si, že strom se u protestních stran spojuje mnohem výše, než u stran establishmentu. To opět potvrzuje silné propojení fanoušků establishmentových stran a úzké zaměření fanoušků stran protestních.
Blízkost politiků
Do druhé části analýzy jsem kromě politických stran zařadil i nejvlivnější twitterové účty politiků. Na tyto účty jsem opět aplikoval metodu hierarchického shlukování. Vzniklo následujících pět shluků:
Česká pravice
Europolitika
Česká levice a střed
Vláda, celebrity, populisti
Do jednoho shluku zde spadl Andrej Babiš, Adriana Krnáčová, Tomio Okamura a Jiří Ovčáček – pro mě osobně nejzajímavější výsledek celé analýzy 🙂
Politické sekty
Vícerozměrné škálování
Metoda vícerozměrného škálování vytváří 2D mapu, která je ovšem méně přesná, než zobrazení ve stromu hierarchického shlukování. Dává však velmi podobné výsledky, jako předchozí metoda.